Să fii asertiv!

assertive

Fiecare dintre noi ar trebui să insiste să fie tratat corect și să își apere drepturile, fără a le încălca pe ale altora. Acest lucru presupune să ne exprimăm preferințele, nevoile, opiniile și emoțiile. Psihologii numesc acest lucru a fi asertiv, fiind diferit de a fi pasiv (docil, supus) sau de a fi agresiv (concentrat pe sine, ostil, arogant).

Deoarece unii oameni vor să fie ”amabili” și să nu ”creeze valuri”, suferă în tăcere, ”întorc celălalt obraz” și presupun că nu poate fi făcut nimic pentru a schimba acest lucru. De câte ori o persoană  permite unei alte persoane lacome, dominatoare, să profite de pe urma ei, adică de câte ori este pasivă, nu numai că se păcălește singură, ci reîntărește comportamentul egocentrist și injust al persoanei agresive.

Asertivitatea este antidotul fricii, timidității, pasivității, chiar și al furiei, prin urmare, sunt foarte multe situații în care, să fii asertiv este cel mai bun lucru pe care îl poți face.

Ce înseamnă să fii asertiv?

  • Vorbește, spune ce vrei, cere, insistă ca drepturile tale să fie respectate. Depășește temerile și stima de sine scăzută, acestea fiind ceea ce te împiedică să fii asertiv.
  • Exprimă emoțiile negative (plângerile, resentimentele, dezacordurile) și spune Nu, dacă nu dorești să faci ce ți s-a cerut.
  • Arată emoțiile pozitive (bucuria, plăcerea de a vedea pe cineva, atracția pe care o simți) și nu-ți fie teamă să faci complimente, dacă îți place ceva la o persoană.
  • Întreabă De ce? Chestionează autoritatea sau tradiția, nu în spirit de rebeliune, ci ca să poți înțelege mai bine situația, pentru a-ți putea  asuma responsabilitatea pentru lucrul care ți se cere (dacă vrei să îl îndeplinești) și pentru a-l face mai bine.
  • Inițiază, întreține, schimbă și încheie o conversație într-un mod care te face să te simți confortabil. Împărtășește emoțiile, opiniile și experiențele tale cu cei din jurul tău.
  • Nu ignora situațiile care sunt puțin iritante, clarifică-le înainte de a ajunge să te înfurii și posibil, să devii agresiv.

Cum să fii asertiv?

Un răspuns asertiv conține mai multe etape.

  1. Descrie (celeilalte persoane implicate) situația problematică, așa cum o vezi tu. Fii foarte specific în relatare și evită să faci acuzații generale, de tipul ”tu ești mereu ostil, supărat, ocupat”. Fii obiectiv și nu sugera faptul că, cealaltă persoană este în întregime nepotrivită. Concentrează-te pe comportamentul pe care l-a manifestat, nu pe motivele aparente ale acesteia.
  2. Descrie ceea ce simți la persoana I; acest fapt arată că îți asumi responsabilitatea pentru emoțiile și sentimentele tale. Fii ferm, menține contactul vizual, fii sigur pe tine și pe ceea ce spui, nu te lăsa copleșit. Concentrează-te pe emoțiile pozitive care au legătură cu scopul tău, nu pe resentimentul pe care îl poți simți față de cealaltă persoană. Câteodată este bine să spui care este motivul pentru care simți ceea ce spui că simți, așadar, afirmația ta ar fi –Simt așa… deoarece…-.
  3. Descrie schimbările pe care vrei să le faci, spune concret ce situație vrei să înceteze și care să o înlocuiască. Ai grijă ca, modificările pe care le soliciți să fie rezonabile, ia în considerare și nevoile pe care cealaltă persoană le exprimă și fii dispus să negociezi până ajungeți la un acord comun, confortabil amândurora.

În cele mai multe interacțiuni nu este vorba despre o singură persoană care, într-un mod asertiv, dorește ca anumite lucruri să fie modificate, ci mai degrabă de două persoane care vor să își exprime emoțiile, opiniile și nevoile, fiecare dintre ele având tendința de a impune propria soluție în detrimentul celeilalte. Prin urmare, fiecare, pe rând, trebuie să fie asertiv și să-l asculte cu empatie pe celălalt. Putem spune despre o comunicare că este reușită, dacă are ca rezultat un compromis satisfăcător pentru ambele părți implicate, iar ca să ajungem la acest rezultat, este neapărată nevoie să fim asertivi!

Posted in Uncategorized and tagged , .